Isnin, Mei 12, 2008

Bagi tahu orang lain

Isnin, Mei 12, 2008

Oleh: Irfan Khairi
Link: http://www.irfankhairi.com/blog/motivasi/bagi-tahu-orang-lain/

Adakalanya apabila kita umumkan matlamat kita, atau beri tahu pada orang lain, ia akan mendesakkan kita untuk mencapai matlamat tersebut.

Bill Gates sebelum beliau mencipta program (yang menjadi asas Windows) telah memberitahu syarikat yang ingin membeli perisian tersebut bahawa programnya telah siap dan beliau akan hantar dalam masa beberapa minggu sahaja lagi.

Pada hakikatnya, ketika itu, Bill Gates tidak mempunyai apa pun!

Dengan memberitahu pihak lain, ia bertindak seperti satu “deadline” serta meletakkan tekanan untuk mencapai matlamatnya.

Pernahkah anda mencuba strategi ini? Beritahu pihak lain mengenai matlamat anda dan deadline (tak kira di kutuk atau diperli), ia akan bertindak sebagai satu booster untuk anda mencapainya.

Kalau tak capai, malu lah… sebab dah bagi tahu orang!

Cerita saya pula:

Tahun 2004, di seminar Azizi Ali, saya sebagai peserta bukan penceramah! Belum menulis buku RJJIT pun lagi, adalah orang pertama yang menyahut cabaran Azizi Ali untuk ke depan dewan di hadapan lebih kurang 80 peserta dan umumkan matlamat saya. Sehingga kini saya masih ingat matlamat yang saya umumkan ketika itu:

“Dalam masa 2 tahun, saya akan menjadi pakar perniagaan Internet yang dikenali Malaysia sepertimana Azizi Ali menjadi pakar kewangan Malaysia! Saya juga akan menjalankan seminar perniagaan Internet* seperti mana Azizi Ali menjalankan seminar kewangannya” (kalau tak percaya boleh tanya Azizi Ali sendiri!)

ps: Umum online tak kira ok! sebab orang tak kenal anda dan tak dapat lihat muka anda… kiranya anda masih boleh “sembunyi” lagi :)

*Workshop Jutawan Internet…
1: Workshop Jutawan Internet, KL - Ahad 25hb May 2008. Klik di sini
2: Workshop Jutawan Internet, Kota Kinabalu, Sabah - Sabtu 31hb May 2008. Klik di sini (tempat makin terhad)

 

Copyright © 2009 by UpMotivasi