Rabu, Februari 20, 2008

Minda anda seperti komputer

Rabu, Februari 20, 2008

Oleh: Irfan Khairi
Link: http://www.irfankhairi.com/blog/motivasi/minda-anda-seperti-komputer/

Beberapa minggu lepas saya berkesempatan bertemu dengan salah seorang pakar motivasi yang saya hormati, Dr HM Tuah- first time berjumpa secara tidak sengaja oleh kerana beliau ditemuramah sebelum segmen saya di Wanita & Wang Astro Awani.

Soalan first saya kepada Dr Tuah adalah, bagaimana beliau cari masa untuk menulis berpuluh-puluh buah buku (sehingga 5 buku setahun) di samping menulis lebih 20 artikel setiap bulan untuk majalah?

Rahsianya adalah, beliau menggunakan kuasa mindanya. Beliau gambarkan seperti mindanya adalah folder-folder dalam PC. Ketika sedang melakukan satu kerja, secara sub-concious (bawah sedar), folder yang lain juga turut dibuka dan memproseskan kerja-kerja lain.

Cara melatih minda untuk berfungsi sebegini memang rumit untuk jadi master. Sedikit sebanyak, saya juga sering menggunakan teknik ini.

Sekiranya anda ingin cuba adalah, fikirkan 6-7 kerja yang anda ingin siapkan esok sejurus sebelum tidur. Ulangkan kerja-kerja tersebut dalam kepala anda, dan apabila bangun tidur esok hari, sambung apa yang dimainkan dalam kepala sebelum mulakan hari anda.

Secara bawah sedar, kerja-kerja tersebut akan diproseskan dalam minda anda. Pada mulanya, ia agak sukar, tetapi, with practice, anda juga dapat melakukannya.

ps: Ramai jutawan menguasai teknik sub-concious ini untuk menyiapkan lebih banyak kerja dalam waktu yang sangat singkat!

 

Copyright © 2009 by UpMotivasi